Koppakking vervangen kosten

In dit artikel kunt u informatie over het volgende onderwerp vinden: Koppakking vervangen kosten.

Als er een spierwitte rook uit de knalpijp komt, dan betekent dit meestal dat de koppakking stuk is. Hoeveel kost het om een kapotte koppakking te vervangen? De kosten van het vervangen van een gebroken koppakking kunnen heel erg verschillen, dit is heel afhankelijk van de auto, de kosten van een nieuwe koppakking en de reparatiekosten.

Een defecte koppakking is meestal niet meer te repareren en moet altijd door een nieuwe worden vervangen. De koppakking zelf is in de meeste gevallen niet duur en kost ongeveer 200-300 euro. De reparatiekosten van de garagebedrijf vormen de belangrijkste kostenpost bij de vervanging van de koppakking. Deze kunnen heel verschillen en soms tot 1000 euro oplopen. Dus als een garage hem voor 300 euro tussen wil zetten is dat een heel mooie prijs en zeker niet zo duur. Meestal is men rond 5 uur bezig met de reparatie zelf.

Hoe kan men weten dat de koppakking lekt en dus defect is? Ten eerste zal er witte rook uit de uitlaatpijp komen. Ten tweede zal de koelvloeistof door de lekkage heel snel verdwijnen. Kijk naar de koelvloeistof reservoir, als de retour slang belletjes blaast wanneer de motor warm is is er lekkage. Ook kan men soms aan het geluid merken dat er iets aan de hand is. Tijdens warme wer kan de temperatuurmeter hoog op te lopen omdat er dus geen koelvloeistof meer is. Als u niet zeker bent of de koppakking lek is, dan is het aan te raden om een lektest bij een garagebedrijf te doen. Ook kunt u een compressie test doen en kijken of er een afwijking is wat zou kunnen betekenen dat de koppakking lek is. Een dergelijk compressie test kost bij de dealer ongeveer 50 euro.

Een koppakking vervangen kost minder als men dit zelf gaat doen. Zelf vervangen van de koppakking kost ongeveer 150-250 euro en een weekend werken, daarvoor hebt u natuurlijk wat gereedschap nodig: de koppakking zelf, een koppakkingsset (koppakking in een doos met klepdekselrubber, nokas keerring, klepseals en alle pakkingen die u ooit nodig zou hebben), distributieriem, kopbouten, spanrol en een gevlakte kop. Het vervangen van de koppakking hoeft niet moeilijk te zijn: De olie eruit, daarna koelvloeistof aftappen, het kleppendeksel los, bouten los en de kop is nu eraf. De nieuwe koppakking ertussen plaatsen (misschien kop nog vlakken) en nu alles weer terugbouwen. Het is wel raadzaam om nieuwe bouten te kopen, oude kunnen namelijk niet meer gebruikt worden. En op moment aandraaien, en natrekken als het warm is. Het is aan te raden om ook meteen de waterpomp, spanrol en de oliefilter (samen met de olie) te vervangen.