Si Gewricht Oefeningen

In dit artikel kunt u informatie over het volgende onderwerp vinden: Si Gewricht Oefeningen.

Si gewricht banden kunnen overbelast raken door een te zware belasting of door onverwachte bewegingen en daarna pijn doen. De banden kunnen ook overbelast raken door bijvoorbeeld een te zware fiets- of looptraining.  U kunt Si gewricht oefeningen doen om ze te trainen. Als men in de verkeerde houding zit/loopt en verkeerde schoenen draagt kan dit de risico op een overbelasting alleen vergroten. De si gewrichtsklachten kunnen meestal door een overbelasting van uw rug ontstaan.  U kunt daarom beter 2 dagen rust nemen als u klachten heeft voordat u verdergaat met uw training. De rugspieren moten namelijk belast worden zodat ze hun kracht en flexibiliteit weer terug krijgen. Daarom is een rustperiode van twee dagen ideaal, zodat de belastbaarheid van uw spieren niet teveel afnemen en u weer snel terug bent op uw oude trainingsniveau. Het wordt echter wel aangeraden om de zwaardere trainingsoefeningen uit uw training schema te halen. Als na deze maatregelen nog steeds last heeft van uw rug, kunt u beter een arts raadplegen en de gehele training staken.

U kunt ook oefeningen doen om het SI gewricht te trainen. Een voorbeeld van een dergelijke oefening is het volgende: U moet ontspannen op uw rug liggen en dan een voor een de benen optrekken. De bekken moeten achterover gekanteld worden door het aanspannen van de buikspieren. Dan moet u afwissend een knie naar de borst toe bewegen voor 3 tot 8 seconden en de andere voet op de grond laten staan. U moet proberen om steeds een been te rekken en gestrekt op de grond te laten liggen.

Als deze Si gewricht oefeningen en de maatregelen die u neemt betreffende uw training echter niet helpen is het aangeraden om een arts te raadplegen voor een professionele behandeling van de SI gewrichten. U kunt voor een dergelijke behandeling terecht bij een huisartes, het SMA (sportmedisch adviescentrum) of een sport fysiotherapeut. U kunt ook een speciale matras of een stoel aanschaffen om uw houding te verbeteren.